50 Verplichte essentiële geloofsovertuigingen voor een moslim.
De eerste 20 geloofsovertuigingen zijn die van bevestiging.
Het is noodzakelijk de eerste 20 geloofsovertuigingen te bevestigen:
- Al Wujūd ( Bestaan) het Goddelijk bestaan van Allah سبحانه وتعالىٰ
(De creatie wijst en bewijs naar het bestaan van Allah سبحانه وتعالىٰ ) - Al Qidam (Eeuwigheid) eeuwigheid van Allah سبحانه وتعالىٰ. Allah سبحانه وتعالىٰ heeft geen begin & heeft altijd bestaan.
- Al Baqā’a, (Blijvend) eeuwigheid van bestaan van Allah سبحانه وتعالىٰ, Allah سبحانه وتعالىٰ zal altijd blijven bestaan. Zijn bestaan is eeuwig en Zijn attributen zijn eeuwig.
- Al Waĥdāniyyah (Entiteit) geloven dat Allah سبحانه وتعالىٰ één is en geen deelgenoten kent.
- Al Mukhālafatu li’l Ĥawādith (Niet – gelijkenis met de wezens) Allah سبحانه وتعالىٰ is anders dan al het andere. Er is in geen enkel opzicht gelijkenis tussen de creatie en Allah سبحانه وتعالىٰ.
- Al Qiyām bi’n Nafs (Zelfbestaan) Allah سبحانه وتعالىٰ is zelfvoorzienend, Hij bestaat op zichzelf. Zonder enige hulp of afhankelijkheid van iets of iemand.
- Al Irādah (Wil) Allah سبحانه وتعالىٰ Zijn Goddelijke Wil. Allah سبحانه وتعالىٰ Zijn Wil om iets tot leven te wekken of juist niet. Allah سبحانه وتعالىٰ Zijn Wil is vrij van beïnvloeding of dwang.
- Al Ílm (Kennis) Allah سبحانه وتعالىٰ heeft Goddelijke kennis. Allah سبحانه وتعالىٰ weet alles en Zijn kennis omvat alles. Niets is onbekend voor Hem.
- Al Ĥayāh (Leven Allah سبحانه وتعالىٰ is levend zoals niets anders. Allah سبحانه وتعالىٰ leeft zonder de mogelijkheid op het eindigen ervan. Alles zal vergaan behalve Allah سبحانه وتعالىٰ. Hij leeft zonder begin en heeft geen eind.
- Al Kalām (Toespraak) Allah سبحانه وتعالىٰ Zijn Goddelijke Spraak. Allah سبحانه وتعالىٰ Zijn spraak is niet gecreëerd, en is overstijgend van letters en geluid.
- Al Qudrah (Macht) de Goddelijke macht van Allah سبحانه وتعالىٰ. Zijn Goddelijke omvat alle zaken die tot de mogelijkheden behoren.
- As Samaáh (Horend) het Goddelijke Horen van Allah سبحانه وتعالىٰ. Allah سبحانه وتعالىٰ hoort alles, maar Zijn horen is niet als het horen van de schepping (met oren) of ook maar als iets vergelijkbaar met iets anders.
- Al Başar ( Zien) het Goddelijke zien van Allah سبحانه وتعالىٰ. Allah سبحانه وتعالىٰ zijn Zicht omvat alles, maar is niet als de zicht van de schepping (met ogen) of ook maar als iets vergelijkbaar met iets anders.
- Al Qādir, Allah سبحانه وتعالىٰ is Almachtig.
- Al Ĥayy, Allah سبحانه وتعالىٰ is Al-levend.
- As Samīý, Allah سبحانه وتعالىٰ is Al-horend.
- Al Başīr, Allah سبحانه وتعالىٰ is Alziend.
- Al Mutakallim, Allah سبحانه وتعالىٰ spreekt met zijn Goddelijke spraak.
- Al Murīd, Allah سبحانه وتعالىٰ Zijn Goddelijke wil.
- Al Áālim, Allah سبحانه وتعالىٰ is Alwetend.
De tegenovergestelde van de bovenstaande, zijn de 20 attributen van ontkenning. Deze behoren tot de onmogelijkheden. Het is noodzakelijk de 20 onderstaande attributen te ontkennen voor Allah سبحانه وتعالىٰ
- Ádam, niet bestaan. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ zou ophouden met bestaan.
- Ĥudūth, vergankelijkheid, het per ongeluk/toeval zijn. Dat iets wat voorafgaand niet bestond, ergens in de tijd zou ontstaan. Dit is onmogelijk voor Allah سبحانه وتعالىٰ.
- Fanā, beëindigen/ eindigen. Het is onmogelijk voor Allah سبحانه وتعالىٰ dat zijn bestaan zou eindigen.
- Mumāthalah, gelijkenis. Het is onmogelijk voor Allah سبحانه وتعالىٰ om in welke opzicht dan ook gelijkenis te hebben met ook maar iets van Zijn schepping.
- Iĥtiyāj, afhankelijkheid. Het is onmogelijk voor Allah سبحانه وتعالىٰ om van iets of iemand afhankelijk te zijn.
- Ta-áddud, veelvoud/meervoud. Het is onmogelijk dat er een meervoud van Allah سبحانه وتعالىٰ bestaat, zij het als partner of als rivaal. In geen enkel opzicht is dit een mogelijkheid.
- Ájz, machteloos. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ zwakte/machteloosheid heeft.
- Karāhah, dwang. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ gedwongen iets doet.
- Jahl, onwetendheid. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ onwetend is over iets, of een gebrek aan kennis heeft over iets.
- Mawt, dood. Het is onmogelijk om de dood toe te schrijven aan Allah سبحانه وتعالىٰ.
- Şamam, doofheid. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ iets niet zou kunnen horen, Allah سبحانه وتعالىٰ hoort alles.
- Ámā, blindheid. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ iets niet kan zien/waarnemen. Allah سبحانه وتعالىٰ ziet alles.
- Bakam, non sprekend. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ niet zou kunnen spreken. Allah سبحانه وتعالىٰ spreekt uit vrij wil, zonder enig hinder.
- Áājiz, zwak incapabel. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ een onvermogen heeft. Allah سبحانه وتعالىٰ is Almachtig en alles wat tot de mogelijkheden behoort, is in Zijn macht.
- Kārih, gedwongen. Het is onmogelijk voor Allah سبحانه وتعالىٰ om gedwongen te worden tot iets. Allah سبحانه وتعالىٰ is onafhankelijk en soeverein, zonder enig vorm van belemmering voert Hij Zijn wil uit.
- Jahl, onwetendheid. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ ergens geen kennis van heeft. Allah سبحانه وتعالىٰ is Alwetend en er is niets dat verborgen is voor Hem.
- Mayyit, overlijden. Het is onmogelijk voor Allah سبحانه وتعالىٰ dat Zijn bestaan zou eindigen. Allah سبحانه وتعالىٰ is Eeuwig zonder begin en zonder eind.
- Aşamm, doof. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ niet zou kunnen horen. Allah سبحانه وتعالىٰ Hoort alle alles.
- Aámā, blind. Het is onmogelijk dat Allah سبحانه وتعالىٰ niet zou kunnen zien.
Allah سبحانه وتعالىٰ Ziet alles. - Abkam, stil/sprakeloos. Het is onmogelijk om Allah سبحانه وتعالىٰ spraakloosheid toe te schrijven. Allah سبحانه وتعالىٰ spreekt uit eigen Wil.
- Het is mogelijk voor Allah سبحانه وتعالىٰ om iets te doen of te laten wat Hij wilt. Mits het niet tot de onmogelijkheden (Mohal behoort.
Noodzakelijke 4 attributen van profeten en boodschappers van Allah سبحانه وتعالىٰ, waarin wij dienen te geloven
- Şidq, waarachtig. Het is noodzakelijk voor profeten en boodschappers om waarachtig te zijn. Het is onmogelijk voor hun om te liegen.
- Amānah, eerlijk, rechtschapen. Het is noodzakelijk voor profeten en boodschappers om eerlijk/rechtschapen te zijn.
- Tablīgh, preken en de Goddelijke boodschap overbrengen op de mensen. Het is noodzakelijk voor profeten en boodschappers van Allah سبحانه وتعالىٰ om de Goddelijke boodschap van Allah سبحانه وتعالىٰ aan de mensen over te brengen.
- Faţānah, intelligentie. Het is noodzakelijk voor profeten en boodschappers om intelligent te zijn.
Onderstaand zijn de tegenovergestelde 4 geloofsovertuigingen van de bovengenoemde (op de laatste punt na), deze dienen wij te ontkennen voor Profeten en Boodschappers (vrede zij met hun) van Allah سبحانه وتعالىٰ
- Kadhib, valsheid. Het is onmogelijk voor Profeten om te liegen. Anders zou het impliceren dat de Boodschap van Allah سبحانه وتعالىٰ vals is, wat op zichzelf onmogelijk
- Khiyānah, oneerlijk, verraad. Het is onmogelijk voor Profeten om oneerlijk te zijn, of om hun vertrouwen te beschamen.
- Kitmān, verborgen. Het is onmogelijk voor Profeten om enig hoeveelheid van de Goddelijke boodschap te verbergen, waarvan de opdracht van Allah سبحانه وتعالىٰ was gegeven om die over te brengen.
- Balādah, dwaasheid. Het is onmogelijk voor Profeten en Boodschappers van
Allah سبحانه وتعالىٰ om over een tekort aan intelligentie te beschikken. - Het is mogelijk voor Profeten en Boodschappers om over menselijke eigenschappen te bezitten welke geen tekortkomingen zijn, noch hun nobele en verheven status tegenspreken. Menselijke eigenschappen als lijden & ziekte zijn een mogelijkheid voor Profeten (Vrede en zegeningen zij met hen) .
Tot slot! Het is noodzakelijk om te geloven dat onze Heilige Profeet Muhammad ﷺ zal bemiddelen voor de gelovige zondaren op de Dag des Oordeels. Ook is het noodzakelijk te geloven dat men de brug (pul şīrāţ) zal dienen te oversteken, en dat daden zullen worden gewogen op een weegschaal (mīzān) op die Dag. Ook zullen op die Dag de gelovigen van water worden voorzien van water uit een speciaal vijver (ĥawđ) door de heilige Profeet Muhammad ﷺ
Als laatst is het noodzakelijk om in alle Profeten en Boodschappers te geloven in algemene zin en specifiek in de 25 bij naam genoemde profeten die in de heilige Quran staan vermeld.
Moge Allah سبحانه وتعالىٰ ons allen begunstigen met de bemiddeling en voorspraak van onze heilige eerwaarde Profeet Muhammad ﷺ
Compilator,
Qari, Mohamed Asif Idoe Noorani